lördag 10 oktober 2015

En kaffe någon?

Alla som känner mig och brukar vara hit på kaffe vet att jag är sämst på att komma ihåg just den frågan ovan. Jag har svårt att få inpräntat i min lilla hjärna att folk som dricker kaffe gärna tar en kopp! Detta eftersom jag själv aldrig druckit kaffe. Jag är ju nog överlag sådär allmänt tankspridd och glömmer och roddar med det mesta annars också men nu tog jag nog priset som världens sämsta värdinna! (enligt mej själv, vet inte om gästerna märkte)

Först bjuder jag på mat jag inte själv tyckte så mycket om, ska ju förståss(!!) berätta detta åt gästen också tydligt varför detta misslyckades och beklagar mej över att vi får äta det ändå. Kan ju inte slänga bort det heller.. så nu får du (och jag) äta detta ändå... det får duga. Jag hatar nämligen att slänga bort mat så jag strävar verkligen efter att äta allt jag har köpt/tillagat och inte slänga bort något. vilket är en helt bra princip i sig men nu skulle man ju ha kunnat hålla tyst konstaterar jag såhär efteråt. Blir helt förstörd om jag hittar något längst bak i kylskåpet som datum gått ut på utan att berätta det åt mej. Jepp "kniido" e jag å! Det vet också de som känner mig redan!

Sen på kvällen när jag ska duka fram kycklingsoppan konstaterar jag att det fanns betydligt mindre kvar av den än vad jag kom ihåg. Fanns nog helt klart två portioner kvar men om man skall bjuda på något vill man ju att det skall finnas lite extra ifall gästen vill ha lite till då det är såå gott! laddar upp soppan färdigt på tallrik och konstaterar att det ser ut att vara ganska lite.. :( späder ut med lite vatten så det ska se mera ut  Nå det får duga, hade i alla fall hemlagat gott bröd till så det kompenserar ju lite.

Blandat med en massa stohej med matandes hit och dit och halvgnällig unge som hela tiden vill upp i Heidis!? (varför inte mammas..?) famn så glömmer jag ju såklart bjuda på kaffe också! Det är ju inte första gången. Kom dock ihåg att bjuda kaffe åt min icke kaffe drickande gäst men inte åt den som dricker kaffet.. sååatt.. Denne fick vara utan kaffe. Sen hade jag ju lite fruktsallad färdigt uppskuren i kylskåpet också som jag helt glömde bort! Skulle jag kommit ihåg att bjuda på det skulle jag nog helt säkert fått förlåtelse för att soppan inte räckte till men det gjorde jag ju inte.



Tack för att ni vill umgås med mej ändå!

1 kommentar:

Eve sa...

jag dricker ju int heller kaffe, därav e jag också riktigt dålig på att koka det (risken e stor att det blir för starkt eller för svagt). mina gäster får nog kaffe men dom får gärna koka det själva haha!