torsdag 7 augusti 2014

Att hitta rätt barnvagn.

Barnvagnsshopping var verkligen en helt ny vetenskap att ge sig in i! Vi började att fråga och kolla lite på babystyle för att veta ens lite vad som finns och hurudana funktioner en vagn har. Vi hade noll koll verkligen. Många häromkring köper en emmaljunga eller en brio vagn bara för att det ska man göra känns det som. Vi for till Ylivieska och kolla på emmaljungavagnar men huhhu va dyrt det skulle blivit att köpa en ny.

Vårt problem var att vi bor på "landet" och jag promenerar mycket på grusväg när jag är ute och går men ändå far jag ofta in till stan och snurrar i butiker och loppisar. Jag har en liten fiat som jag kör med och den vill jag fortsätta använda för stadskörning även när jag får barn för den är så liten och praktisk att parkera till exempel..

Stadsvagn och "lande"vagn i ett finns ju helt enkelt inte! Vi har köpt två barnvagnar. Den första beställde vi ny från nätet preeco.fi Lite billigare vagn men med många olika funktioner. Riktigt nöjd med den, den är lätt att lyfta och blir liten när man fäller ihop den. Svängbara franhjul gör att den är lättkörd i affärer. Det bästa är att bilstolen (babyskydd heter det jag vet men jag tycker bilstol låter bättre!) går att sätta fast på stommen så man inte behöver väcka babyn om den sover i bilen.




Efter bara några veckor kom en gubbe med ett megapaket och knacka på vår dörr, däri var vår vagn, som på julafton! Jag provkörde vagnen inne och det var lätt att kurva runt möblerna. För att provköra ute fick jag hjälp av Heidi och Alex, pinsamt att köra runt med vagn utan barn i! Alex sov gott i vagnen men jag som skutta den var kanske inte helt nöjd eftersom jag sparka i bromsen hela tiden när vi gick raskt.

Kom fram till att vi nog behöver en annan vagn för Karperöpromenader. Började leta efter en billig begagnad emmaljunga och efter en tid fynda vi denna för en billig peng.


Den har några år på nacken men hjulen var i ypperligt skick och tyget var rent och fräscht. Dessa två vagnar fick vi ändå billigare än om vi skulle ha köpt en ny emmaljunga i ylivieska. Nu får vi bara se hur det blir med förvaringen, kan vi trångt i fårstun om båda ska stå där :)
Båda vagnarna har även sittdel att byta till när babyn växer och blir större.

Inga kommentarer: