onsdag 17 april 2013

Fudge, müsli och knäckebröd.

När man jobbar 10-18 hinner man inte så mycket på en dag. MEN stiger man upp klockan 6.15 far iväg på ett kort pass på gymmet då så har man undan träningen för den dagen, då kan man hinna kocka vad som helst på kvällen :) Man skall passa på när man känner sig inspirerad!

Fudgen som mea så påhittigt fixat kunde jag bara inte motstå att testa!

Det gäller att äta upp dem innan de smälter!
GottGott! Smeten var inte riktigt lika god men namm efter att de kom ur frysen. Verkligen gott godis utan socker, och enkel att tillverka. Lite tråkigt att vänta när de skall vara länge i kylskåp bara :)

Müsli har jag länge funderat att jag borde testa att göra själv. Ett väldigt bra beslut att jag fick det gjort för mums, det blev så gott så jag skulle kunna äta det med sked rakt som det var utan kvark eller yoghurt eller någonting till. Rekommenderar verkligen att testa! Detta skall jag pimpa min kvark med här framöver :)

I min supergoda müsli hade jag:
5dl havregryn
1dl pumpakärnor
1,5dl solrosfrön
2dl krossade cashewnötter
1dl sesamfrön
1dl krossade linfrön
1dl olivolja
3msk honung
1/2dl chiafrön


 Olivolja och honung värmde jag i kastrull-inte koka! Sedan tillsatte jag allt utan chiafröna, chiafröna satte jag inte i ugnen utan tillsatte till sist. Rosta i ugnen 200 grader ca 10-15min. Vakta hela tiden och rör om med jämna mellanrum, det bränns lätt.

Jag kan inte förklara den goda smaken med ord, knaprigt sött och gott, utan socker bara lite honung!



Knäckebrödet har jag gjort flera gånger tidigare, glutenfritt knäckebröd. Receptet har jag fått av Tommys mamma. Man kan äta det som sådant med smör eller färskost men det är också gott att bryta små bitar och ha som tillbehör till sallader.

Superenkelt att göra det också,

2dl rismjöl
1dl pumpakärnor
1dl solrosfrön
1/2 dl linfrö
1 dl sesamfrö
1/2 tsk salt
3msk olja
2dl ljummet vatten


Blanda allt i en bunke, bred ut på en plåt med bakplåtspapper, så tunnt lager som möjligt.
Sätt i ugnen 175 grader, 45min-1h.


2 kommentarer:

Eve sa...

Myslireceptet lånar jag :) Tycker att nästan all mysli man köper i butiken smakar så...sockrigt o ohälsosamt!

Unknown sa...

Det ska du göra!! Jag har ätit mysli varje dag ända sen jag laga det! såå gott! Får göra en ny sats snart :)